Ny wellnessoas öppnar på Söder med ayurvedaprofil


För sex-sju år sedan var jag ansvarig för Zence ayurvediska center på Östermalm, numera insomnat. Det var svårt att få lönsamt och kanske att tiden inte var helt mogen för Stockholmarna att lägga pengar på sitt eget välmående, och ayurveda var relativt nytt bland den breda massan. Nu har kanske tiden mognat, behovet och kännedomen om ayurvedans fantastiska visdom ökat. Det var med en känsla av glädje (och en smula vemod) jag nu ser en annan aktör ta upp den tråden igen, i ännu större skala och förhoppningsvis med större muskler!

Jag har nu fått en förhandsvisning av Elements Spa på på Clarion Hotel på Söder i Stockholm. Inte 100% iordningsställt i alla detaljer men med lite fantasi kan jag föreställa mig hur det kommer att te sig. Ett riktigt påkostat och flott Spa, med ett koncept inspirerat av Ayurveda och med Sturebadets medlemsklubbstänk (där jag för övrigt tränar)

En stor yta, 800m2 på hotellets andra våning har byggts om till Spa i en elegant, sparsmakad interiör. Sobra färger, granit och marmor, mörka träslag med indiskinspirerade detaljer och varma accentfärger och följer resten av hotellets strama, designade stil. Det första man möts av efter Spa-receptionen är en magnifik upphöjd pool, modell mindre, med panoramutsikt genom en stor glasvägg, där sista delen av poolen sticker ut utomhus över en blivande terrassen. Där ska man kunna ligga i vilstolar, beställa något från poolbaren som ska servera indiska snacks, juicer och även vin och öl.

Fyra behandlingsrum, alla namngivna med indiska gudar som Lakshmi, Vishnu osv.och med de flesta plats för två personer samtidigt om man önskar duobehandlingar med sin partner eller vän (jag förespråkar tystnad under behandlingar och inget babbel).Snyggaste rummet var där man ger ayurvedabehandlingarna , med Shirodhara-skål och galonklädd bänk för oljiga ayurvedamassager! Vidare fanns en torr-och en ångbastu, några relax/väntrum och ett vacketr hörnrum med glasfönster från golv till tak för yoga och mediationspass. Yogapassen ska anpassas om man behöver harmoni (Vata-balanserande), balans (för Pitta) och Energi (Kapha) Klokt. Duschutrymmena var snygga med en stor skål/tunna med krossad is för att svalka sig efter bastun kanske (för Pitta-personer då)


Många spännande behandlingar på menyn kommer att erbjudas, både typiska ayurvediska och klassiska. Abyanga - oljemassage, Shirodhara-oljedroppar i pannan, Nasya-rening av bihålor, Marma- balansar energisystemet osv. Bland ansiktsbehandlingarna återfinns Lakshmis som har fina produkter anpassade för doshorna och Prioris kraftfulla ant-iaging naturceuticals med kaffeebäret som en viktig ingredients. En kul del detalj är momentet yogamassage(!) under behandlingen-( måste testa den vid tillfälle) Jag har aldrig prövat detta märke men ska läsa på lite i innehållslistan om det kan funka för min känsliga hy.

Men det mest intressanta märket och nytt på den svenska marknaden är amerikanska Sundari, en gång skapat av supermodellen Christy Turlington och inspirerat av ayurveda. Riktigt härliga konsistenser , fina aromadofter och en lyxig känsla när jag provade bland burkarna! Jag har bara testat det en gång tidigare på ayurvediska Shymala Spa i London. Jag ser fram emot att testa mer av Sundari (sanskrit för vacker kvinna!)


Spachefen Anette Lefterow, känd wellnessprofil och entreprenör med lång erfarenhet som yoga/mediations/pilates-lärare utstrålade ett balanserat lugn  bara timmar från öppnandet. Hon har verkligen ambitionen att detta ska bli mer än bara ett spa; mer ett hälsotempel och mötesplats inom wellness.

Stort lycka till önskar jag henne och hennes personal på Elements Spa! Här kommer hända många spännande aktiviteter framöver med föredrag och kurser, ayurvedisk mat mm- för alla som vill lära mer om ayurveda- och sig själva!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att läsa. Jag ska testa Element spa i helgen. Sitter nu och funderar på om jag ska unna mig en "Shirodara by Element spa" då jag ändå är där. Tack för en fin och intressant blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är bara att prova sig igenom menyn! Njut av spat och kom ihåg att ta det lugnt och vila efter en Shirodhara-behandling!

    SvaraRadera
  3. Ska bli så spännande att testa detta spa, som verkar fantastiskt vackert! Hoppas även behandlingarna blir något extra.. kan behövas ett spa med både yta och själ i Stockholm!

    SvaraRadera
  4. Låter spännande att prova här i Sverige. Ayurvedabehandling är fantastisk i Kerela.

    Kram Lotta

    www.envackervardag-lotta.blogspot.com

    SvaraRadera