Somatheeram Ayurveda Health Resort i Kerala


Första gången jag kom till Indien damp jag omedelbart ner på Somatheeram Ayurveda Health Resort. Jag hade vunnit en resa till Kerala (jo, vi har fina utlottningar resebranschen) och skulle ut på en veckas rundresa med bil och chaufför, men först  Rejuvenation kur i en vecka för att testa anläggningen. Jag var mycket nyfiken och förväntansfull, då jag hört mycket om Somatheeram och hade faktiskt ordnat en gruppresa dit i 2005, men som blev inställd p.g.a. tsunamin.

Somatheeram Ayurveda Health Resort är ett av Keralas och Indiens främsta Ayurvedahotell som fått många utmärkelser genom  åren. Den ligger strax söder om Trivandrum vid Chowara Beach  och öppnade 1992. På en vacker sutterrängtomt ligger ett 80-tal mysiga bungalows utspridda och inbäddade i en tropisk grönskande trädgård med utsikt över en milsvid naturstrand längs Arabiska Havet. Hela resorten går i traditionell Kerala style arkitektur  med en ekologisk profil.Detta är ett av de mest populära ayurvedahotellen i Kerala med många återkommande gäster; mest tyskar, fransmän, italienare, amerikaner osv.

Hotellet har eget yogacenter där 4-5 pass (hathayoga) erbjuds under dagen vilket ingår i kuren. En ayurvedashop finns också för ört preparat, oljor, mediciner osv. Hotellet har en huvudrestaurang där ayurvedisk kost serveras i form av buffet och specialmeny, alltid fint upplagt och välsmakande!

Mycket färska frukter, juicer, annorlunda grönsaker och örter och många typiska rätter för Kerala som iddlis (rispannkakor)och sambal (grönsakssoppa typ),kokoschutney osv. Ljuvligt om man gillar indiska smaker och vackert för ögat! Kaffe, kött och alkohol ingår inte i dieten.

Förväntansfull mötte jag anläggningens prominenta huvudläkare; Dr. Raman i ayurvedacentret där full aktivitet rådde, för en första konsultation. En klok och intuitiv läkare om än något ålderstigen. En kur lades upp för veckan med behandlingar och örtmediciner.Innan varje behandling fick man ca en deciliter varm ghee att dricka... för att börja luckra upp toxinerna i kroppen...Vilt grimasernade satt vi alla gäster i väntrummet i ayurvedacentret som hade samma procedur!

Duktiga och erfarna terapeuter tog hand om mig, med mer hårda nypor än jag var van vid från Sri Lanka och andra håll (generellt är det hårdare tag i Indien tycker jag); abyanga oljemassage, massage med örtpåsar och den berömda Rejuvenation massage när massösen håller sig i ett rep i taket och använder sina fötter för att massera kroppen medan man ligger på en dyna på golvet – väl inoljad, naken  och  glidandes omkring! Man får inte vara pryd och blyg på nåt sått här- men jag intalar mig att de väl  redan sett det mesta får man trösta sig med J  


Jag fick även Shirodhara-behandling och för första gången fick jag prova en helt underbar Pizichil- behandling. Två terapeuter som under 40 minuters tid öser litervis med varm sesamolja efter att man fått en helkroppsmassage först…som ett oljebad- otroligt lugnande, vatabalanserande och rogivande! Svävade ut som på moln efteråt och sov som en bebis hela natten var effekten! Bland den skönaste behandling jag fått någonsin! Mot slutet av veckan fick jag en Purgation; d v s laxering med örtmedicin som rensade ut alla slaggprodukter. Blev rätt matt denna gång men återhämtade krafterna rätt snabbt.

Somatheeram erbjuder flera olika rumskategorier där jag tycker man ska bo i de runda Special Cottages  eller  Kerala Standard Cottages; traditionella Keralahus av trä med vackra sniderier och möbler som har mest atmosfär.  Dessa ligger vackert inbäddade i en tropisk grönskande trädgård med utsikt över en milsvid naturstrand och havet. En egen hängmatta utanför dörren är pricken över i:et! En enkel pool med  solbäddar finns också, om man inte vill vara på stranden som är allmän med lokala fiskare, tiggare och försäljare. Starka vågor och bränningar gör att man måste vara riktigt simkunnig.

 

Ibland bjuds det på lite underhållning om kvällarna i form av sång,  uppvisning i dans eller i den traditionella  kampsporten Kalari, matlagningsdemo osv. Som vanligt när man är på ayurvedakur blir det tidiga kvällar; man sover gott efter alla massager!  TV, radio eller alkohol gäller inte här heller.


Det bästa med Somatheeram är den proffsiga och vänliga personalen, den vackra tropiska miljön och omgivningarna –  naturen  står för en stor del av healingen och trots att det kan vara många gäster här samtidigt är det gott om utrymme. Alla är där i samma syfte och det är lätt att knyta kontakt med andra gäster om man vill det. Hotellet hjälper till med lokala utflykter om man vill se sig lite omkring. Kanske inte Somatheeram inte är det mest strikta ayurvedacentret; men vill du ha semsterkänsla med bekvämlighet (men ingen lyx !)är det verkligen att rekommendera!



Jag har hjälpt många nöjda resenärer hit under åren och flera som kommer tillbaka.
Somatheeram Ayurveda  Health Resort har en "Green Leaf"-gradering, som är den främsta graderingen av ayurvediska centers utdelat av Department of Tourism, Government of Kerala.  Något jag tycker är vikitgt när man väljer ayurvedaställe!
Dessutom har de fått utmärkelse som "Best Ayurvedic Centre" inte mindre än nio gånger av samma turistmyndighet!


4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa! Sicken tur att vinna en sådan resa!
    Finns det fler ayurvedacenters som du varit på i Kerala och som du kan rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Hej Åse,

    absolut, jag har testat ett 20-tal ställen i indien, framförallt i Kerala. Titta på www.getaway.se hemsida, men jag kan även rekommendera fler ställen beroende på syfte och budget!
    Namaste´, Suzanne

    SvaraRadera
  3. Kan du inte skriva lite här i din blogg om några ställen till? Det vore roligt, då det blir så mer personligt!

    SvaraRadera
  4. Visst, jag tänker göra det- håll utkik här på bloggen! Men är du akut intresserad av att boka nåt nu så hör bara av dig!

    SvaraRadera