Med sinne och känsla för livets kunskap

Nu har jag läst klart ”Ayurveda för ditt sinne” av Janesh Vaidya, den senaste boken utgivnen på svenska om Ayurveda. Och jag konstaterar att man alltid lär sig något nytt - ämnet är ju så ofantligt stort och djupt!

Jag träffade Janesh för ca åtta år sedan när jag var verksamhetsansvarig på Zence Ayurvediska Center som låg på Narvavägen. Där tog jag in honom med intentionen att kunna erbjuda de mer traditionella ayurvediska behandlingarna så som de utförs i Kerala. Det var långa behandlingar med egna importerade örtoljor från Kerala kombinerat med  konsultationer med inslag av astrologi och psykologi.

Med sin ärvda tradition och kunskap om Ayurveda blev han snabbt populär bland kunder, kändisarnas gunstling och uppmärksammad redan då i media, som i TV i ”Du är vad du äter” och ”Toppform”. Han var onekligen en exotisk fläkt på Zence med sina örtdoftande oljor, orangea höftskynken och malas (och ibland egensinniga principer!) Tillsammans var vi ute på mässor och festivaler och promotade Ayurveda,  Janesh skapade alltid nyfikenhet och inspiration med sin närvaro.

Vad jag inte kände till då var Janesh talang för skrivandet. Några år senare efter att Zence stängt, fick jag tag på honom i Kalifornien där han författade böcker – och skulle dessutom få dem utgivna på ett Bonnier- förlag! Imponerande!

Janesh hade då rest runt i världen för att sprida kunskapen om Ayurveda men våra vägar kom att korsas igen senast förra året. Som ansvarig att rådda Keralas Turistbyrås Ayurveda -monter på Allt För Hälsan-mässan i Stockholm i höstas, bjöd jag in honom att föreläsa tillsammans med mig. Det sammanföll  med hans första boksläpp ”I det sista regnet”, en roman baserad hans uppväxt i Kerala och prägling av Ayurveda (nyligen släppt som pocket). En vacker, poetisk och gripande roman men framförallt blev jag förundrad över hans talang att berätta!

Hans levnadsöde och smått fantastiska karriär som Ayurvedapraktiker och numera författare och föreläsare, har tagit honom via Sverige, Europa och Hollywood (där han konsulterat filmstjärnor och toppartister) som en modern guru (ett epitet han själv bara skrattar åt). Janesh tillbringar numer mest sin tid i Kerala och ger föredrag och är krönikör i Blossom Magazine.  Hans klokhet, talang och ödmjuka inställning fortsätter att leda honom vidare på en spännande väg i livet! Janesh skriver nu på sin andra bok i en trilogi och ger en föreläsningsturné i Sverige till hösten.


Boken då? Ayurveda för ditt sinne: Janesh skriver om ett komplicerat ämne som sinnet och dess anatomi, mentala och andliga funktioner på ett intressant och begripligt sätt. Med ett smått poetiskt språk kryddat med aforismer och personliga erfarenheter guidar han oss läsare  genom detta komplexa ämne med praktiska tips och övningar. Han beskriver doshorna med rekommenderad livsstil och kost, men mest intressant blir det i förklaringarna om sambandet mellan själen och sinnet via våra chakran. Varje kapitel om de sju chakras relaterar till var våra själsliga utmaningar och styrkor finns och knyter ihop det hela ur ett ayurvediskt perspektiv. En intressant bok full av visdom som jag varmt kan rekommendera!

2 kommentarer:

  1. Tack för bra boktips! Den första ska jag försöka läsa snart. Den andra har jag undrat över, men ska nog läsa den lite senare.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt blogg inlägg :)Tusen tack för boktipset

    Kraaam

    SvaraRadera