När jag fick iväg Amelia Adamo till Kerala


Apropå Somatheeram. När jag sedan började samarbeta med hotellet ville jag göra en gruppresa dit med svenskar. Jag hade läst i Amelias Adamos tidning M-magasin om hennes egna upplevelse av Ayurveda på Mauritsius på ett lyxspa som hon blivit förtjust i. Kanske skulle hon nappa på att erbjuda en läsarresa till Indien för Ayurveda för sina läsare? (Och göra ayurveda "på riktigt"!)
Jag kontaktade således henne och hon svarade omedelbart att det kunde vara intressant. Då hon höll på att planera en höstresa kom vi överens om att hon skulle passa på att kolla in stället först och skriva om det. Sagt och gjort, jag fixade och hjälpte henne till Somatheeram Ayurveda Health Resort och påminde henne om att Indien inte var som Mauritsius… Amelia är ju en klok och resvan dam har jag förstått med höga krav på komfort, men hon hade varit i Indien tidigare.
Efter hemkomst berättade hon över en lunch om sina upplevelser och intryck av resan och Somatheeram… och ja, ibland blir det bara fel! Hon hade helt enkelt andra förväntningar på vad en veckas semester skulle vara för att” ladda batterierna”! Hon var inte beredd på att dricka  illasmakande örtmediciner, att inte få ta sig ett glas vin till middagen och saknade fluffiga badrockar i behandlingarna. För så är det verkligen inte på Somatheeram – inte ens där! (Och det är ändå ett av de bättre  Ayurvedahotellen). Men hon var rolig och uppriktig i sin feedback!
Där lärde jag mig hur viktigt det är att alla verkligen är införstådda med vad det handlar om, som tänker resa för att ta ayurvedakur och att jag måste vara tydlig och informera om allt!
Hur som helst, Amelia är ju ett proffs ut i fingerspetsarna och lovade att ändå skriva ett reportage från Somatheeram och införstådd att det ändå kan vara bra för vissa personer, även om hon trodde på något mer flärdfullare för sina egna läsare… Så nix läsarresa men däremot ett mycket personligt och trevligt reportage dök upp i M-magasin av Amelia Adamo som du kan läsa här!


2 kommentarer:

  1. jag tycker ändå att hon var positiv men att ett litet glas vin hade höjt betyget ;P

    OM man ska åka på en sådan här "riktig" ayurvedakur, bör man då förbereda sig hemma på något speciellt sätt? Det kostar ju trots allt en del och då vill man ju få ut så mycket som möjligt av kuren.

    SvaraRadera
  2. Hej Åse,

    Man behöver inte förbereda sig hemma på något sätt när mna åker på en Pancha Karma kur till Kerala eller Sri Lanka. Där har de så potenta och kraftfulla medikament som är tillverkade på plats. Däremot är det viktigt att man följer alla råd till punkt och pricka på plats för att kuren ska bli lyckad ( d v s lyssna på doktorn!) :-) Ex. undvika att bada, visas i solen, under vissa behandlingar osv.

    SvaraRadera