I´ve missed my veggies!

 










Semestern är över för denna gång. Det blev både hemmavid i Sverige (ljuvliga dagar i Hälsingland bl. a ett kort besök hos fina Renée i Ljusdal, Skåne och Halland med 50-årsfest) samt en vecka i franska Biarritz och spanska San Sebastian (d v s Baskien) - vackert, charmigt om än med mycket omväxlande väder. Med andra ord har det blivit rätt mycket flängande; då är det inte helt enkelt att följa mina inrutade ayurvediska rutiner...

Jag är halvvegetarian, (äter inget kött men fisk), är noga med kvaliteten på maten, följer rutiner, äter sunt med mycket grönsaker, osv.I en gourmet-region som Baskien - där vi förvisso åt fantastiskt gott och vällagat - var det ändå svårt att överhuvudtaget få en helt vegetarisk rätt, men även att varma, tillagade grönsaker serverade på restaurangerna. Visst, fräscha grönsallader kom till de flesta rätter, men inte en enda broccoli, zucchini, böna,kronärtskocka etc.(Veganer kan inte ha det lätt i dessa trakter...)

På marknaderna vi besökte bågnade ju stånden av de vackraste, färggrannaste, solmogna, ekologiska grönsakerna och frukterna från närproducerande odlare men fanns inte tillgängligt som sagt på de utmärkta krogarna i Biarritz eller San Sebastian. I Spanien råder ju dessutom märkliga mattider och rutiner; pintxos (tapas) hela dagarna fram till kl 21 då restaurangerna öppnar, ingen äter middag före 23. Det går alltså inte att äta en matbit på kvällarna, bara dessa tapas gjorda på bröd... Inte så bra om man vill följa den ayurvediska klockan :-(

Nåväl, självklart är det charmen att resa att se hur andra lever osv. osv. men det blir svårt om man har sina egna (mat)principer. Jag som hälsar på många vänner och släktingar får ju självklart anpassa mig, men jag kan onekligen observera hur lite grönsaker gemene man äter - gurkan och tomaten i salladen räknar jag knappt! Min kropp vill bara ha mer och mer grönsaker känner jag.

Nu är det ju rätt tid att frossa i nyskördade grönsaker, frukter och bär, så vilken härlig tid att njuta av ! Så nu håller jag mig på hemmaplan ett tag, tills nästa Indienresa i september!

Ljusnan i Hälsingland från sin grannaste sida, denna vy får Renee njuta av jämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar