Mer Ayurveda på Sri Lanka!




Är nyligen hemkommen från ljuvliga Sri Lanka med en rundresa i den s.k. Cultural Triangel med
Dambulla Buddhist Caves, lejonklippan Sigirya, vackra Kandy med sitt Temple of the Tooth (sägs vara Buddhas tand) och Nuwara Eliya; hill country med teplantager och brittisk kolonialhistoria. Vi ska börja med paketresor till Sri Lanka och därför var det en kombinerad rektur och semester. Mycket vackert, fina hotell och intressant historia; Sri Lanka tillhör onekligen en av mina personliga favoritdestinationer!

Här finns så mycket på lite yta; sol och bad (bättre stränder än Indien), god mat (Indien har dock godare enades vi om), buddhistisk kultur och historia, djur- och naturliv (elefanter, leoparder) och så förstås Ayurveda! Här är den ayurvediska traditionen lika stark som i Kerala, med sjukhus, kliniker och många center.

Det finns kanske mer turistanpassade center, ayurveda spa och kanske inte lika medicinsk/terapeutisk inriktning på alla ställen men det finns några få  autentiska. Barberyn Beach och Reef har jag ju lång erfarenhet av, men nu testade jag Ayurveda Paragon Sri Lanka på sydkusten i Talpe utanför Galle.


Det blev en kort vistelse, 2 dagar endast, efter vår rundresa men tillräcklig för att förstå deras koncept och standard. De har 68 rum, belägna på fyra våningar samtliga med havsutsikt med balkong eller terrass. Rummen är rätt små och passar bäst för en person, enkla men OK standard. Ingen TV eller luftkonditionering som sig bör på ett ayurvedahotell...Restaurangen var öppen och luftig, och jag hajade onekligen till när jag såg både kyckling och fisk serveras men annars var det en liten men välsmakande buffet. Rätterna hade enbart små markeringar V,P,K och inget mer förtydligande som jag ser på många andra ställen (vad de har för effekter på systemet) Välvillig service, som alltid på Sri Lanka med personal som har superkoll på gästerna. Fisk och kött serveras för de som behöver; men som läkaren sen förklarade för mig så avråder de gäster från allt animaliskt protein under kuren; speciellt de första fem dagarna. Nu kan ju svaga anemiska personer behöva lite kött  i sin diet...
God lunch med röd hibiskusjuice (renande och bra för blodcirkulationen)

Nej, fördelen på Paragon var ayurvedacentret! Första dagen få alla gäster endast en ljuvlig fotmassage (min absoluta favorit - all time!) då man anser att kroppen inte är redo för att påbörja kuren då man oftast har en lång flygresa bakom sig. Sedan börjar man med en första läkarkonsultation, och här finns 5 kompetenta ayurvedaläkare som gör en första grundlig diagnos (frågeformulär, lungor, hjärta, blodtryck och en mycket kunnig pulsläsning! Bland det bästa jag erfarit!  Min läkare kunde dessutom förmedla  - på god engelska (inte alltid förekommande..) och delge vad han kände i pulsen (jag hade alltför hög Pitta denna gång!) och mycket skicklig! De skräddarsyr sedan kurupplägget individuellt med alla mediciner och behandlingar man behöver, med uppföljande konsultationer var tredje dag. Paragon har dessutom sin egen tillverking av dekokter , oljor och flytande mediciner i sitt eget pharmacy. Medicinera blir mer potenta och effektiva så upplever jag.

Behandlingarna utfördes av  kompetenta uniformsklädda massörer (unga kvinnor) i fina men små behandlingssbås med fönster- härligt att få shiroabyanga och samtidigt kunna titta ut över havet!
Abyangan var mycket bra, mer fotmassage, huvudmassage, ljuvlig ansiktsmassage och en extra omgång på mina skuldror och axlar med specialolja. hela behandlingen utfördes liggande på stora bananblad på massagebänken - naturligt och absorberande!

En speciell ayurvedisk bastu fanns också här, som jag inte sett någon annanstans tidigare var en torrbastu som var gjord av en speciell lera med örter inlagda i golvet som avger sina dofter och  terapeutiskt verkan. Dessutom  med en infraröd lampa som ska vara mycket effektiv för rening och viktreducering.

 Typiskt för Sri Lanka är också att man får bad eller dusch efter behandlingen, Flower Bath eller Herbal Shower utförd av terapeuterna. Jag fick ligga på en massagebänk medan de hällde det ljumma örtvattnet med vatten kanna över mig! Efter 2, 5 timmar lång behandling var jag avslappnad från hårbotten till tårna!

Paragon har mest tyskt klientel och vänliga tyska damer i Guest Relations som hjälper till, översätter och månar om gästerna. Hotellet har ett schema med dagliga aktiviteter, flera yogapass, föredrag, matlagningsdemos, utflykter och Buddhistmunkar som håller "blessings" eller föredrag om Buddhismen, Vi blev välsignade av en munk med det traditionella snöres som knyts runt handleden; mitt sitter fortfarande kvar och ska nötas av; inte klippas bort.....
 
En förbättring är också den nyöppnade motorvägen mellan Colombo och Galle vilket gör att transfern tar bara 3 timmar jämfört med tidigare dryga 5 timmar. Kan varmt rekommendera Paragon för den som vill ha genuin och proffsig Ayurvedakur, dessutom med bra enkelrumspriser. Och dessutom närhet till charmiga staden Galle med sitt världsarv Galle Fort, Läs mer på Getaways hemsida.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar