Må bra med ayurveda - ombord på flyget!



Nyss hemkommen från Kerala och Indien flög jag med Qatar Airways utmärkta flygförbindelse och ombordservice. Blev extra glad när jag såg att de tipsar sina resenärer om  hur hålla sig i bästa form under långa flygningar; med hjälp av lätta tekniker från Ayurvedan och yogan! Läs foldern här

Tipsen är dessutom sammafattade av The Chopra Center of Wellbeing och Deepak Chopra. Förutom att rotera fötter, händer och armar regelbundet för blodcirkulationen är Nadi Shodana, växelvis andning och So Hum Meditationen effektiva. Lite självmassage (mini-abyanga) och en sittande kort Solhälsning kan man också göra!  Den hoppade jag denna gång :-)  Men det är jätteviktigt att ta hand om sig på en långflygning; hålla igång kroppen och framförallt dricka mycket vatten!

I Kerala reste jag dels i de norra delarna som jag inte tidigare besök; Wayanad (otroligt vackert!) och hade närkontakt med både elefanter, apor och andra djur i naturreservatet! Sjäkvklart hann jag med ett par ayurvedamassager och testade bl.a det välrenommerade Ayurveda Mana utanför Thrissur, med endast 9 rum. De följer en gammal vaidyatradition, (generationslärda) och mycket strikt- man får inte röra sig utanför centret, (sol och bad - nono). Mötte en underbar amerikansk kille, drygt 20 år som nyligen fått diagnosen MS och redan blivit hjälp och symptomfri med deras ayurveda! :-)

3 kommentarer:

  1. Vilket modernt flygbolag! gillas verkligen :)
    och vilket underbart jobb du måste ha!!!!!


    Ha det gott!
    Kram/Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det härligt med flygbolag som har lite koll och insikt! Och jo, visst är jag är evigt tacksam som får uppleva Indien i mitt jobb! :-)

    PS Fin blogg du har!

    SvaraRadera
  3. Hej Suzanne!
    Härlig blogg! Jag lånade en av dina bilder till min blogg, den passade så bra. Hoppas det är ok :)
    Ha en fin kväll!
    Anna

    SvaraRadera